2 år • 400 Yh-poäng • Klassrum • Heltid • Stockholm
Det finns en stor efterfrågan på serviceingenjörer! Som serviceingenjör är du ansvarig för service av olika typer av tekniska produkter. Du är företagets ansikte utåt och en teknisk problemlösare som ansvarar för nya installationer och arbetar även för att underhålla och felsöka problem i olika typer av produkter och system. I takt med att maskinerna blir alltmer avancerade, ökar också behovet av förebyggande underhåll. Detta innebär att serviceingenjören exempelvis integrerar sensorer och mätinstrument i maskiner och produktionssystem, samlar in data och utläser maskinernas status för att kunna utföra underhållsåtgärder vid behov. IT-lösningar och molntjänster är en del av den nya tekniken. Det är inte ovanligt att se serviceingenjörer i projektledande roller.
Utbildningen förbereder dig för att arbeta som serviceingenjör i flera olika branscher. Du har även möjlighet att specialisera dig inom ett specifikt område, industri eller annan bransch under utbildningen. Exempelvis kan du genom olika projekt välja att specialisera dig mot bygg- eller anläggningsindustri, energi, IT, skogsindustri, medicinteknik eller fordonsindustrin. Du kan även välja att genomföra dina LIA-perioder inom en bransch som intresserar dig extra mycket.
I utbildningen har du tekniska kurser inom exempelvis elteknik, IT, och styr- och reglerteknik. Dessutom lär du dig kommunicera effektivt med dina kunder, att skapa bra samarbeten med andra personer, teknisk försäljning och att leda processer och projekt.